joi, 18 aprilie 2013

Peugeot 205 T16


Dintre toate dementele derivate din masinile de raliu grupa B ale anilor ’80, 205 T16 avea cel mai umflat spate. Nu era cea mai frumoasa, dar parea cea mai violata si mergea ca si cand ar fi vrut sa bata pe toata lumea. (Top Gear)

Peugeot a debutat in Grupa B a Campionatului Mondial de Raliuri in 1984, in urma unui imens scandal. Acuzati ca au trucat poza cu cele 200 de modele de strada 205 T16, necesare omologarii si ca nu ar fi produs niciodata atatea unitati, francezii se vedeau nevoiti sa  raspunda prin rezultate. Cooptat in echipa de uzina Peugeot Talbot Sport de catre seful Jean Todt, finlandezul Ari Vatanen avea sa faca senzatie in Turul Corsicii, cand a dominat timp de 2 zile raliul la bordul unui 205 T16, inainte sa iasa in decor si sa abandoneze. Era doar primul din cele 5 raliuri la care Peugeot isi anuntase participarea in anul respectiv si devenise deja clar pentru Audi si Lancia ca aparuse in peisaj un adversar de calibru.

Temerile acestora erau bine fondate intrucat Peugeot reusise sa transforme banalul Peugeot 205 de serie intr-o adevarata bestie, profitand din plin de regulamentul permisiv al Grupei B. Astfel, modelul 205 T16 era dotat cu tractiune integrala si beneficia de un motor cu 4 cilindrii in linie, 16 valve, de 1755 cmc, supraalimentat cu un turbocompresor Garret T31, ce dezvolta in jur de 320 cp, amplasat central, in spatele locurilor pilotilor. Desi nu se putea compara inca din punct de vedere al puterii cu Audi Quattro, al carui motor avea peste 450 cp, Peugeot 205 T16, avea marele avantaj al greutatii (910 kg fata de 1100 kg cat avea Audi) si al unei foarte bune distributii a maselor, datorata amplasarii centrale a motorului, ceea ce insemna o mai buna stabilitate si manevrabilitate in viraje. Practic, 205 T16, era o masina construita special pentru raliuri, fara nicio legatura cu modelul de serie, in timp ce Audi Quattro era o masina derivata din modelul de serie, careia i s-au adus multiple imbunatatiri.

Peugeot 205 T16 1984 - 1985
In acest context, la a 3 a participare din 1984, Peugeot, reuseste prima victorie in Finlanda, pentru ca apoi sa se impuna la San Remo si in Marea Britanie, prin pilotul lor nr 1, Ari Vatanen. Se anunta, deci, un sezon 1985 extrem de interesant, cu Peugeot care ameninta suprematia detinuta de Audi si Lancia.

1985 incepe cum nu se poate mai bine pentru tandemul Peugeot 205 T16 / Ari Vatanen, care se impun categoric in primele 2 etape, la Monte Carlo si in Suedia fara ca Audi sau Lancia sa poata tine pasul. In Argentina, insa, Ari Vatanen sufera un accident teribil, in care aproape ca isi pierde viata, ceea ce il scoate din cursa pentru titlul suprem in anul respectiv. Surprinzator pentru multi, coechipierul lui Vatanen, Timo Salonen avea sa continue in aceeasi nota si cu 5 victorii obtinute in acel sezon (Portugalia, Grecia, Noua Zeelanda, Argentina si Finlanda), devenea camipon mondial la piloti, in timp ce 205 T16 castiga primul titlu la constructori, pentru Peugeot. Asadar, primul sezon complet al lui Peugeot se incheia cu o dubla istorica, si aducea spre final, o varianta imbunatatita a lui 205 T16, denumita E2 (Evolution 2), care se evidentia prin impresionantul eleron spate, dar si prin motorul care acum dezvolta in jur de 500 cp.

Peugeot 205 T16 Evo2
Premisele unui sezon 1986 extrem de disputat se intrevedeau odata cu lansarea noilor modele Audi Quattro S1 si Lancia Delta S4, care alaturi de Ford RS200 si MG Austin Metro 6R4, completau tabloul spectaculoasei Grupe B. Accidentul mortal suferit de pilotul Lancia, Henri Toivonen, in Corsica avea insa sa dea calculele tuturor peste cap. Decizia FIA de a suspenda Grupa B incepand cu 1987, a insemnat retragerea imediata din competitie a celor de la Audi si Ford, in timp ce Lancia a continuat pana la capat batalia cu Peugeot, in speranta ca isi va putea vindeca orgoliul ranit prin castigarea a cel putin unuia din cele 2 tiluri mondiale puse in joc.

Efortul depus de echipa Lancia Martini s-a dovedit a fi in zadar intrucat, Peugeot Talbot Sport avea sa obtina a doua dubla consecutiva si sa devina astfel, ultimii campioni ai Grupei B atat la piloti, prin tanarul Juha Kankkunen, cat si la constructori, cu un total de 6 victorii in 1986 (Suedia, Corsica, Grecia, Noua Zeelanda, Finlanda si Marea Britanie).

Povestea lui Peugeot 205 T16 E2, nu se oprea insa aici. Inspirat de victoriile obtinute in 1984 si 1986 de catre Porsche in Raliul Paris-Dakar, cu modelele 911, respectiv 959, masini care fusesera initial construite pentru Grupa B, Jean Todt decide mutarea echipei Peugeot Talbot Sport in cea mai celebra competitie de rally-raid din lume.

Peugeot 205 T16 Dakar
Cu Ari Vatanen recuperat miraculos dupa accidentul suferit in 1985 in Argentina si cu un 205 T16 E2 modificat si adaptat conditiilor vitrege ale desertului Sahara, Peugeot obtinea in 1987 o rasunatoare victorie in Raliul Paris – Dakar, si confirma totodata, reputatia de foarte bun strateg a lui Jean Todt. In acelasi an 1987, Peugeot decide sa participe cu o varianta modificata a lui 205 T16 E2 la celebra cursa de coasta de la Pikes Peak, Colorado, unde rivalii de la Audi faceau legea inca din 1982. Aici insa, Ari Vatanen nu a reusit sa ii faca fata fostului sau rival din mondialul de raliuri, Walter Rohrl, care reusea sa doboare recordul de timp la bordul unui Audi Quattro S2.

Peugeot 205 T16 Pikes Peak
Si totusi 205 T16 E2 nu isi spuse ultimul cuvant, pentru ca in 1988, avea sa mai castige o data Raliul Paris – Dakar, de aceasta data pilotat de catre Juha Kankkunen, acelasi om care adusese ultimul titlu mondial al Grupei B, pentru Peugeot si care intre timp isi aparase titlul obtinut in 1986 la bordul unei alte masini care incepea sa scrie istorie: Lancia Delta Integrale. Desi a mai fost folosit atat in 1989 cat si in 1990, in paralel cu  noul 405 T16, Peugeot 205 T16 nu a mai reusit vreo victorie. I-a tinut insa cu brio spatele fratelui 405 T16, care a continuat traditia Peugeot in cursele de rally-raid.

Aventura lui 205 T16 in raliuri si rally-raid-uri se termina dupa 6 ani de glorie, timp in care a reusit sa adune un palmares impresionant:

-         16 victorii in Campionatul Mondial de Raliuri Grupa B: 1984-1986
-         2 titluri mondiale la constructori: 1985, 1986
-         2 titluri mondiale la piloti: 1985 (Timo Salonen), 1986 (Juha Kankkunen)
-         2 victorii in Raliul Paris – Dakar: 1987 (Ari Vatanen), 1988 (Juha Kankkunen)

Mai jos am pregatit si 2 clipuri cu Peugeot 205 T16, primul contine imagini filmate in Campionatul Mondial de Raliuri Grupa B, iar cel de-al doilea prezinta in amanunt varianta pentru Dakar, cu imagini filmate in timpul cursei. Trebuie doar sa aveti rabdare primele 2 minute, cat dureaza publicitatea. :)

Galeria foto cu Peugeot 205 T16 Grupa B o puteti viziona aici.

Galeria foto cu Peugeot 205 T16 Dakar si Pikes Peak o puteti viziona aici.

Surse foto: forocoches.com, groupb.stormloader.com, facebook.com/WRR-World-Rally-Ranking, facebook.com/MUNDO-RALLY-RETRO-GrupoB, motor.canalsbalil.com, facebook.com/GroupBRallyOfficial, pistonheads.com, Thiery Sabine Organisation, ultimatecarpage.com


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu